22.10.12

Kreolsk gryta

Jag var hemma igår och åt middag. Pappa fick ett plötsligt infall och blev akut sugen på en gryta vi inte ätit så länge jag kan minnas. Jag, som inte varit jättesugen på mammas matplan sorry, hoppade på direkt. Iväg och handlade åkte pappa och sen puttrade denna väldigt speciella maträtt på spisen. Döm inte den utefter utseendet eller innehållet, på något vis funkar det hela väldigt bra. Kan ju nämnas att det bara var jag och pappa som åt allt i den, men det går lätt att pilla bort saker. Så - pappas kreolska gryta bestod av: fläskfilé, kryddig korv, ättiksgurka, syltlök, oliver och paprika. Jag kommer absolut göra detta någon gång själv!


Idag bjöd jag själv på soppa här hemma. Gjord på jordärtskocka -  något nytt för oss allihopa. Det blev gott, som tur var, och passade väldigt bra en höstdag som idag. Vill ni prova så finns receptet här.

Inga kommentarer: