9.4.13

Framtidsbeslut

Som ni förmodligen vet vid dethär laget ska jag plugga termin 4-5 antingen i Lund eller Malmö och termin 5-9 i Lund, Malmö eller Helsingborg. Termin 4-5 ser ut ungefär som nu och är teoretiska och skillnaderna mellan Lund och Malmö är minimala. Valet däremellan är därför mest efter var kompisar väljer och var man bor. Fortsättningen sen är dock praktik på de olika sjukhusen. Lund har fått kritik för att man är många elever/handledare, handledarna (läkare) är oengagerade och man måste ta mycket egna initiativ för att få göra många saker. Dessutom har det tidigare varit väldigt rörigt på avdelningarna, ingen vet att studenterna ska komma och så, men det ska ha ändrats iom ny kursledare. I Malmö är det ungefär samma. Helsingborg dock står ut för det är så pass nystartat att de flesta handledare är väldigt engagerade och motiverade. Det ska vara välorganiserat och oftast är det en elev/handledare. Intresset för Helsingborg är därför högt, men de har inte så många platser. Det var 39 stycken på studiebesöket idag. Jag hoppas att hälften av dem avskräcks av tågkort för 800/månad och minst 30 min pendling enkel resa. Sen hoppas jag att hälften av de som väljer Helsingborg vill gå pre-klin i Malmö så att jag får gå Lund-Helsingborg. Valsidan är öppen, i slutet på nästa vecka får vi resultaten. 

Inga kommentarer: